Olajcsere

Ha a motor az autó szíve, akkor a motorolaj a vére amely ahhoz szükséges, hogy ez a szív minden körülmények között megbízhatóan és feltétel nélkül működjön. Bízza autója szívét ránk, motor olaj cserére Miskolcon jönnön hozzánk!

Miért kell olajt CSERÉLNI?


A belső égésű motorok vére a motorolaj. Ahhoz, hogy a motorban lévő alkatrészek problémamentesen működjenek, motorolajra van szükség.


Mindegyik olaj különböző teljesítmény szintnek kell, hogy megfeleljen, amit nemzetközi szabványok szabályoznak. Az autóba kerülő olaj minőségét a gyártó határozza meg. Ennek figyelmen kívül hagyása a motor élettartamának csökkenését okozza.

A Főszabály tehát, az olajcserével kapcsolatosan az, hogy a gyártó által megadott kilométerenként kell a csere. Ugyanakkor sok autószerelő javasolja, hogy ne csak a futásteljesítményt vegyük figyelembe, és cseréljünk évente olajat az autónkban. Viszon így jogosan felmerül a kérdés, vajon miért van erre szükség, ha a gyártó mást mond, és egyáltalán, miért az időt kellene figyelembe venni ahelyett, hogy mennyit használtuk az autót?


Nos az egyik oka a csere szükségességének az, hogy a használatba vett olaj minősége nem csak az alatt az idő alatt romlik, ameddig közlekedünk az autóval, hanem akkor is, amikor nem. Az olaj használatba vételekor ugyanis megindul az olaj oxidációja, amit a levegő, a hő és a motorolajba kerülő szennyeződések katalizálnak. Ez a kémiai folyamat nem áll le, amikor leállítjuk a motort. Gondoljon úgy erre mint, hogy az étel is megromlik egy idő után szobahőmérsékleten. Az olaj is "megromlik", csak ez nem olyan látványos és nem is olyan gyors folyamat. Egyes szakértők egyenesen azt az álláspontot képviselik, hogy az olajcsere-periódus meghatározásakor fontosabb az, hogy mennyi ideje lett az olaj használatba véve, mint az, hogy hány kilométert használták. Ha ez utóbbi álláspontot túlzásnak is tartjuk, annyiban érdemes kiegyezni, hogy a gyártó által előírt csereperiódus időre vonatkozó részét is ugyanúgy be kell tartani, mint a kilométerre vonatkozót.

A második ok az, hogy - aki nem használja az autóját annyi kilométert, mint amennyi a kilométerben megadott csereperiódus, az valószínűleg az átlagnál rövidebb utakra használja. A rövidebb utak több hideg üzemet, és nagyobb fajlagos (1 kilométerre vetített) terhelést jelentenek minden alkatrész (így az olaj) számára is. Nem véletlen, hogy a hosszú távokon üzemelő kamionokra vonatkozó olajcsere-periódus akár a 100 ezer kilométert is meghaladhatja: ott olyan hosszú, közel állandó sebesség mellett megtett utak vannak, amelyek nagyon kicsi fajlagos terhelést jelentenek. Ennek az ellentéte igaz, ha keveset megyünk az autóval, ugyanis ilyenkor 1 kilométerre lényegesen nagyobb elhasználódás jut, amit az olajcsere-periódus szempontjából sem hagyhatunk figyelmen kívül.
Fontos, hogy még a legjobb olajat is időközönként cserélni kell, ezzel biztosítjuk, hogy még sok ezer km után is tökéletesen működjön az autónk!

Az olaj tehát kiemelten fontos, hiszen számos feladatot kell megoldania: amellett, hogy hűtenie kell a kent felületeket, csökkenteni a kopást , védeni a felületet a korróziótól, a súrlódó felületek közti kitölti a réseket, lebegő állapotban magában tartja az égés során keletkezett részecskéket, kopásrészeket, tisztán tart, megakadályozza a lerakódások képződését, hidegben lehetővé teszi a gyors indítást és relatíve hosszú az élettartama is.

A motorolajok (és hajtóműolajok) osztályozása viszkozitás alapján történik: anno a SAE (Society of Automotive Engineers) alkotta meg az alapokat, amelyek az olaj viszkozitását 98,9, illetve -17,8 Celsius-fokon írják elő. Az így megalkotott rendszer szerint az olaj (pl. 10 W 40) elnevezésének első, W-vel jelzett tagja a téli viszkozitásra utal, míg a második szám a nyári tulajdonságokat határozza meg. Korábban külön gyártottak téli és nyári kenőanyagokat, manapság azonban kizárólag többfokozatú olajakat használunk.

Az autógyártók minden egyes modellhez, sőt minden egyes motorhoz megadják a hozzá megfelelő olajat, tekintettel a viszkozitásra és a minőségre. Roppant fontos, hogy a kenőanyag kiválasztásánál figyelembe vegyük az autógyártó előírásait és olyan olajat válasszunk, amely mind viszkozitásában, mind az általa teljesített és a csomagoláson feltüntetett minősítési szintnek megfelel. Utóbbi kettő a leglényegesebb pont, maga az olaj márkája már másodlagos.

Persze érdemes jó minőségű, biztos forrásból származó kenőanyagot használni, a hipermarketek saját márkás termékei az alacsony minőség miatt kerülendők. Ugyancsak fontos figyelembe venni a motor pontos paramétereit, hiszen ma már külön olajat kaphatunk a dízelmotorral szerelt autókhoz, s a turbós vagy közvetlen befecskendezéses rendszerekhez is más-más adalékolású kenőanyag dukál. A feltöltött erőforrásoknál különösen sarkalatos a választás, hiszen magát a turbót is a motorolaj keni.

Az olajfogyasztás mítoszai>>>

Kattintson ide és jelentkezzen be időpontért>>>

A motorolaj elsődleges SZEREPE:


az egymással fémesen súrlódó motoralkatrészek elválasztása, és ez által a súrlódási veszteség és a kopás csökkentése. Nagyon lényeges szerepe van a motorban keletkező hő elvezetésében is, valamint az alkatrészek tisztán tartásában.

A motorolajok FELADATA:


  • a súrlódás és a kopás csökkentése
  • az alkatrészek tisztítása, tisztán tartása
  • korrózióvédelem
  • a motor hűtése
  • a motor tömítettségének javítása

Miért a DERBY AUTÓ